http://vkdszsz.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/532689head_1_viz.jpglink
http://vkdszsz.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/613159head_11_viz.jpglink
http://vkdszsz.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/251288head_2_szenny.jpglink
http://vkdszsz.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/237880head_22_szenny.jpglink
http://vkdszsz.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/456960head_3_konf.jpglink
http://vkdszsz.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/947012head_33_konf.jpglink

Együttes Ifjúsági Bizottsági ülés

Email Nyomtat PDF


LIGA Szakszervezetek Ifjúsági Bizottsága (Fiatalok Ligája) – VKDSZ Ifjúsági Bizottsága

2015. április 13.

A LIGA Szakszervezetek Ifjúsági Bizottsága (Fiatalok Ligája) és a VKDSZ 2015. április 13-án együttes ülést tartott. Az ülés célja az ifjúsági problémák ágazatokon átívelő feltárása, közös álláspont kialakítása, és a további szorosabb együttműködés lehetőségének vizsgálata volt.

 

 

 

 

Deák Tamás

Ifjúsági Bizottság elnöke


Az ülésen a VKDSZ delegációja (Deák Tamás, Kovács Sándor, és László Viktor)mellett a Honvéd Szakszervezet (HOSZ) képviselője, Justin János, a Magyar Orvosok Szövetségének (MOSZ) küldöttje, dr. Tóth Judit Mária, a Vízügyi Közszolgáltatási Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VKDSZ) delegáltja, Gárgyán Ildikó, és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás (VDSZSZ Szolidaritás) képviselője, dr. Szilágyi Veronika vett részt a LIGA Szakszervezetek Ifjúsági Bizottságának
színeiben.

 

A VKDSZ képviseletében Deák Tamás, az Ifjúsági Bizottság elnöke mutatta be a vízügyi ágazat helyzetét. Elmondta, hogy a víziközmű-szolgáltatók összevonása az ágazat működését rendkívül súlyosan érintette, a munkavállalók között komoly bérfeszültség alakult ki, tekintettel arra, hogy az egyes társaságok dolgozóinak fizetése között jelentős különbség van, és ezt a bérfeszültséget eddig
nem sikerült megoldani. A kialakult helyzet csökkenti a munkavállalók közötti szolidaritást. Mivel az általánosan alacsony bérszínvonal nem biztosít sem életpálya-modellt, sem karrier-ívet, a generációk közötti feszültség is érzékelhető, hiszen adott esetben előfordulhat, hogy egy új-felvételes dolgozó munkabére megegyezik egy nagy tapasztalattal rendelkező, évek, esetleg évtizedek óta a víziközmű- szolgáltatónál munkaviszonyban álló munkavállalóéval. A dolgozók évek óta nem részesültek bérfejlesztésben, sok esetben a több generáció óta az ágazatban dolgozók szakmai elhivatottsága és lelkiismeretessége az, ami a biztosítja az ágazat működőképességét.

A társaságokat sújtó közterhek ellehetetlenítik a fejlesztéseket, beruházásokat, egész egyszerűen azért, mert azokra nem marad pénz.

Gárgyán Ildikó az elmondottakat megerősítette.

Dr. Szilágyi Veronika a vasúti alágazatot érintően jelezte, hogy a helyzetük nagyon hasonló. Az egyedi béralkuk lehetősége szűk körben bár, de fennáll, a bérszínvonal pedig a vasúti alágazatban – jellemzően a végrehajtó szolgálatban – is alacsony, ez pedig a vasúti életpálya-modellt akadályozza. Sok esetben a vasútnál eltöltött éveket a kifizetett munkabér csak alig tükrözi. A fiatalok számára nem vonzó a vasút, aki mégis a vasúti egyenruha mellett dönt, gyakran másodállást kénytelen vállalni, hogy családjának tisztes megélhetését biztosítsa. A vasúti személyszállítási ágazat veszteséges működésének oka – legalább részben –, hogy a támogatást az állam az általa kötelezően elvárt kedvezmények után nem fizeti meg. A veszteséges működés hivatkozási alap lehet a bérek alacsonyan tartására, ám ez a munkavállalói oldal részéről elfogadhatatlan. Az alágazat nagyobb részt kollektív szerződéssel lefedett, de szükséges lenne egy kiterjesztett egységes, minimumokat tartalmazó kollektív szerződés is, mivel a magánvasutak, és a kisebb társaságok – amelyek jellemzően nem kötnek kollektív alkut – versenyelőnybe kerülnek azokhoz képest, amelyek a kollektív jogokat
tiszteletben tartják.


Dr. Tóth Judit Mária az orvostársadalom helyzetét vázolva rávilágított, hogy az egészségügy is komoly gondokkal küzd, a – mind az anyagi mind az erkölcsi – megbecsültség hiánya folyamatos elvándorlást eredményez, amely a jelenlegi adatok szerint olyan méreteket öltött, hogy néhány éven belül az alapvető egészségügyi ellátások kerülhetnek veszélybe. A kórházak alulfinanszírozottsága sokszor „ügyeskedésre” kényszeríti a dolgozókat annak érdekében, hogy a betegeket elláthassák. Ez
folyamatos lelkiismereti konfliktust okoz az egyébként is túlterhelt, fizikai teljesítőképessége határán mozgó orvos-, mentős-, és nővér-társadalomban. A fiatalok közül sokan ódzkodnak a hálapénztől, megalázónak érzik, és fájlalják, hogy jelenleg ez tartja életben a rendszert, mert a magyar bérek tizedei a nyugaton elérhető kereseteknek. Ilyen körülmények között nem meglepő, hogy sokan a migráció mellett döntenek, új életet kezdenek egy idegen országban.

Justin János a honvédek nevében elmondta, hogy az életpálya modell bevezetése az ágazatot illetően folyamatban van, ennek eredményeiről a tapasztalatok alapján később tud majd beszámolni. Kiemelte, hogy fontosnak tartja a katonák közötti szolidaritás erősítésének céljából a hivatásos és a szerződéses állomány közötti megkülönböztetés csökkentését, a HOSZ saját szervezetében már egységesen kívánja kezelni az eltérő státuszokat.

Fentiek alapján a LIGA Szakszervezetek és a VKDSZ Ifjúsági Bizottsága felhívja a döntéshozók figyelmét a fiatal munkavállalók helyzetére, kiemelve az életpálya-modell bevezetésének fontosságát valamennyi ágazatra kiterjedően, amelynek érdekében mielőbbi intézkedést sürget!

 
Fiatalok Ligája                                  VKDSZ Ifjúsági Bizottsága

A fiatalok "Összefogva erőt képviseltek" a Liga május 1-jei performanszán.

 

VKDSZ

Cím:
1146 Budapest, Borostyán u. 1/b

Telefon:
(+36-1) 467 0388

Fax:
(+36-1) 467 0387

Vonalban

Jelenleg 45 vendég olvas minket

Kapcsolataink

 

  logo-magyar-furdokultura.jpg