Archive For 2020-07-09

Legfőbb értékünk a munkavállaló

By |

Sokszor lehetett – különösen a szocializmusban – hallani, hogy „legfőbb érték az ember”. Ma is sok hasonló szlogen árad felénk a médiában. De vajon tényleg megkapjuk azt a megbecsülést akár a hétköznapokban, akár a munkahelyen, akár a társadalmi életben vagy a családban, mely alapján úgy érezhetjük, hogy tényleg a „legfőbb érték az ember”? A pandémiás helyzet is megmutatta, hogy sok esetben a – kényszerű – gazdasági nyomásra gyorsan megváltak a munkavállalóktól a cégek. Számos munkahelyen csökkentek a bérek, megvontak juttatásokat. Természetesen a többségre jellemző volt, hogy igyekezett megőrizni a képzett, lojális és az adott cég tevékenységében jártas munkavállalót.

A Vízügyi Közszolgáltatási Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VKDSZ) alapértéke az emberek, a munkavállalók érdekeinek képviselete. S ezek között a képviselendő érdekek között szerepel a megbecsülés is, mely egyik formája a díjazás, a kitűntetés. Egy érdekképviseleti szervezetnek tényleg a legfőbb értéke kell legyen az ember, a munkavállaló.
Elmegyünk a rendkívüli teljesítmények mellett, mert természetesnek vesszük. Elfelejtjük azokat megköszönni, elfelejtjük egyáltalán, hogy megtörténtek. Nem gondolunk arra, hogy egy szelet kenyér vagy egy pohár víz mögött micsoda – gyakran különleges – teljesítmény van, pedig az a kenyér és az a víz ott volt a koronavírus-járvány idején is. Valakik azért az egészségüket kockáztatták – ahogy közülünk is sokan.

Für

Fürjes-Gábor József VKDSZ elnök és az elismerésben részesülők

 

A víziközmű szolgáltatás, a víziközmű ágazat járvány-gócpont kialakulása nélkül „megúszta” a járvány első hullámát. Sok munka, szervezés, áldozatvállalás árán. Sok-sok munkavállaló járt ugyanúgy a csőtörések javítására, tocsogott térdig a szennyvízben. Számos intézkedés született, mely védeni volt hivatott a munkást vagy az irodai dolgozót a fertőződéstől. Készültek forgatókönyvek a „legrosszabbra” is. Hogyan fog szolgáltatni az ágazat, ha a munkavállalók között is járvány tör ki? Ki megy ki a hálózatra? Ki fog a műhelyben dolgozni? Ki veszi a hibajelet a diszpécser központban?

A Zalavíz Zrt. bevezette a vészhelyzetre vonatkozó munkarendet is néhány alkalmazottja számára. Öten két hónapon át elszigetelt körülmények között, családjukat is teljesen nélkülözve éltek és dolgoztak. Napi 24 órás ügyeletben végezték a hibaelhárítási feladatokat. Egy panzióban izolálva kollégáik megfertőződése esetén is fenn tudták volna tartani az alapvető szolgáltatást. Kertész Zsolt, Molnár László, Szabó Miklós, Uram Péter és Stummer Jenő önként vállalták a nehéz helyzetet úgy, hogy nem tudták mindez meddig fog tartani. Saját bevallásuk szerint nem is volt idejük sokat gondolkodni ezen a kérdésen, mert sok volt a tennivaló.

Június utolsó napján munkahelyükön kereste meg őket a VKDSZ elnöke, alelnöke és ügyvezetője. Köszönetüket és megbecsülésüket fejezték ki a – sajtóban hétköznapi hőseinkként megjelent – szakembereknek.

Amhoffer András elnök-vezérigazgató köszöntője után Fürjes-Gábor József VKDSZ elnök elmondta, hogy elismertjük a teljesítményt, a kockázatvállalást, a rendkívüli megpróbáltatások elviselését, melyet a VKDSZ anyagi elismerése átadásával is kifejezett. Elmondta, hogy hazánk sikeresen kezelte a covid-19 járvány első hullámát, melyben meghatározó szerepe volt a rendszeres tisztálkodásnak. Ehhez nélkülözhetetlen volt a tiszta és egészséges ivóvíz, melyet folyamatosan szolgáltatva a „zalavizesek” és az ágazat valamennyi munkavállalója hozzájárult az ország sikeréhez.

VKDSZ

 

 

Read more »

Csernus a VKDSZ-nél

By |

A médiából ismert, sőt sokak számára kemény stílusa miatt hírhedt dr. Csernus Imre, orvos, pszichológus, pszichiáter a VKDSZ Elnökségének tartott tréninget. A több sportegyesületnél és  nemzeti válogatottnál is dolgozó szakember „őszinteséget és laza tudatosságot” vár a csapatoktól. Lelki, szellemi felkészítése erősíti a sportolókat és együtteseket. Céljai, elvárásai a „vizes” szakszervezet vezetői esetében sem voltak mások.

 

A Vízügyi Közszolgáltatási Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VKDSZ) kihelyezett Elnökségi ülést tartott a vírus-válság utáni helyzet elemzésére, az ágazat várható átalakítására való felkészülés érdekében és stratégiai céljai meghatározására július elején az ÉRV Zrt. Gátőrházában.

 

A fontos tárgyalások mellett jutott idő csapatépítésre, képzésre, az önbizalom fejlesztésére is. A napirendek folytatásaként a meghívott előadó dr. Csernus Imre volt. Interaktív előadása az önbizalom erősítéséről szólt. Az érdekvédelmi munkában meghatározó, hogy a tárgyaló partnerek mit látnak? Egy magabiztos, döntésképes partnert vagy egy frusztrált, félelmekkel, bizonytalanságokkal teli embert?

 

Csernus Imre bemutatta, hogy az önbizalom – az egyén számára egyfajta tisztelet kivívása, melyhez kell a konfliktus megoldás, kell a sikerélmény. Az önbizalomnak vannak racionális és emocionális gyökerei és van kisugárzása. Ez utóbbi egy konfliktus megoldásában megnyilvánul.  Kell a magabiztosság, kell a felelősségvállalás, kell a „felnőtt” hozzáállás valamint a döntésképesség.

Csernus Imre a maga jól ismert lazaságával és kendőzetlen stílusával a VKDSZ-nél is igyekezett sokkolni a hallgatóságot. Módszerével kibillenti a partnereket a nyugodt, kényelmi álláspontból, provokál, majd lecsap. A legkisebb bizonytalanságot, kétkedést felismeri. A metakommunikáció apró jeleit figyeli és azonnal rákérdez, beleszúr az érintettbe. Ez a többieket is éberré és befogadóbbé teszi. Módszere ez alkalommal is bevált.

 

Ha van konfliktus-zavar, akkor megalkuvó lesz az ember. Ha a félelmek nyernek, az önbecsülés csökken, el kezd az ember megfelelni másoknak, hogy szeressék. Jön: a „nyelek hallgatok, tűrök” hozzáállás. Ez pedig egy szakszervezeti vezetőnél nem megengedhető és nem is eredményes.
A probléma kezelés első lépése, hogy ki kell mondani, tudatosítani kell, aztán megkeresni a megoldási lehetőségeket, de mindemellett kell a HIT. Hinni kell önmagunkban, hogy meg tudjuk oldani a problémát.
A résztvevők mindegyikét mélyen megérintette az előadás, mely közben véleményeket is mondhattak, kérdezhettek. A megismert összefüggések segítségükre lesznek a hatékonyabb, eredményesebb érdekvédelmi munkában – csakúgy, mint a sportban láttuk.

Read more »